joi, 5 februarie 2009

Responsabilitate sociala - vorbe pentru altii inventate

Portalul www.responsabilitatesociala.ro isi asuma un act de curaj. Si ne invita pe noi bloggerii, slobozi la taste si cuvinte, sa ne dam cu parerea despre eficienta campaniilor de responsabilitate sociala corporatista.

Care campanii, in primul rind? Nu ca n-ar exista deloc, l-as mania pe Dumnezeu. Doar ca s-a facut atat de putina promovare a acestor campanii, incat chiar pare ca ele nu exista. Stiti despre care stie lumea cele mai multe lucruri? „Copacul de hartie”, „Sa salvam Delta” si „Viteza ucide”.

Sa le luam pe-ndelete.

„Copacul de hartie” de departe o initiativa excelenta, mai ales acum cind paduri intregi sint rase de pe fata solului si aduc dupa sine toate consecintele pe care le stim si le traim. Campania prinde incet, dar (aproape) sigur. Adica, treptat, sint sanse ca tot mai multe institutii si persoane sa se implice in reciclarea hirtiei. Problematic e faptul ca iniţiatorii sunt destul de retincenti cind trebuie sa ofere informatiii despre felul in care te poti implica sau, „mai grav” daca vrei sa devii partener.

„Sa salvam Delta” e o alta campanie deosebit de importanta. De ce nu are efectul dorit? Mai intii, zic eu, pentru ca asta presupune nu numai ingrijirea Deltei cu tot ce are ea, dar inseamna, implicit, o forma de control a „fraierilor” din societatea civila asupra magariilor care se fac in aceasta zona. Iar asta nu e tocmai in regula, dupa parerea unora. Bunaoara, dupa parerea braconierilor care in ianuarie au omorit sute de pasari a caror vinare este strict interziasa. Apoi, in aceasta campanie e ceva mai greu sa-i atragi pe oamenii care nu locuiesc destul de aproape de Delta si asta inseamna, din toate punctele de vedere, o pierde.

Iata c-am ajuns si la „Viteza ucide” sau cam asa ceva. Campania - declansata anul trecut de catre OMV s-a dovedit un mare fiasco. Nu numai pentru ca a fost foarte scumpa, dar cele doua spoturi, prezentate cu atata mindrie presei, au resuist sa oripileze atit de rau opinia publica incit la scurta vreme au disparut de pe toate canalele tv.

Dar cu OMV povestea nu e chiar atit de simpla. Mai ales daca vorbim despre responsabilitate sociala corportatista. In timp ce staff-ul companiei anunta cu mindrie ca pentru a-i speria pe oameni a cheltuit aproape (sau mai mult de un milion de euro, la inceputul acestul an a anuntat ca lasa pe drumuri 3000 de salariati. Pai responsabilitate sociala este asta, cind nu-ti pui problema ca cel putin o parte dintre acesti angajati sint sustinatori unici de familii, ca oricum Guvernul nu se va gindi niciodata la masuri de protectie sociala si ca implicit, (tot) cel putin o parte dintre cei ramasi pe drumuri sint potentiali viitori tilhari la drumul mare? Adica iti vor da, la propriu, in cap, ziua in amiaza mare ca sa-ti ia sacosa cu piine, pentru ca si lor si copiilor lor le este foame.

Ce-au facut altii in cadrul altor campanii de responsabilitate sociala? Nici macar eu, care sint interesata de tot ce misca nu stiu prea multe. Pentru ca, fie aceste campanii, cum am mai spus, nu au fost mediatizate ca lumea, deci mesajul nu a ajuns la public si-atunci pare ca dispare componenta sociala, fie au avut ca obiective cazuri punctuale (lucru care nu prea se intimpla, cum am aflat cu ocazia unui sondaj efectuat chiar de mine).

Ce s-ar putea face?

Exista cel putin trei solutii ca aceste campanii sa fii cunoscute si sa aiba, cu certitudine efect. Dar mai ales, sa fie centrate pe oameni, nu pe cheltuirea deductibila a banilor.

Are cu adevarat cineva urechi sa asculte?

Un comentariu:

  1. Interesanta optica asupra campaniilor respective (si a altora).Dar nu tre sa fii vreun geniu in deductii sau investigatii ca sa-ti dai seama ca toate campaniile astea suportate indirect sub o forma sau alta de la buget sunt de fapt o parte din nota de plata a guvernului aflat la putere in momentul respectiv,pentru o alta campanie,mai mare,mai de amploare,mai costisitoare si mai importanta,la care societatile respective au cotizat substantial:CAMPANIA ELECTORALA.

    RăspundețiȘtergere